کرایتک ادعا کرده موتور بازیسازی آنها با وجود اینکه چند سال قبل از آنریل انجین ۴ ساخته و منتشر شده، اما در همان حد قدرتمند است.
سوات یرلی، موسس شرکت کرایتک، در محاصبه ای با Venturebeat توضیح داده که کرای انجین ۳ برای نسل بعدی کنسول ها کاملا آماده است و قابلیت های آن دست کمی از آنریل انجین ۴ ندارد.
وی گفت:
«تنها چیزی که من می توانم بگویم این است که کرای انجین ۳ کیفیتی در حد آنریل انجین ۴ دارد.»
«این موتور سه سال است که عرضه شده. شما میتوانید برگردید به گذشته و دموهایی که ما در GDC نمایش دادیم ببنید و بدانید که آن ها به همان زیبایی دموهایی بود که اپیک از آنریل ۴ نشان داد. ما هنوز به نهایت قدرت موتور بازیسازیمان نرسیده ایم. ما همواره ، از سه سال قبل، گفته ایم که کرای انجین ۳ موتوری برای نسل بعدی کنسول هاست.»
«موتور ما همان چیزی است که مردم به آن میگویند نسل بعدی و ما پای آن خواهیم ایستاد. موتور ما قابلیت “تسلیشن” را از زمانی که کرایسیس ۲ عرضه شد دارد، از دایرکت ایکس ۱۱ پشتیبانی میکند، از Deferred shading پشتیبانی میکند. موتور ما از همان موقع سیستم ذرات بسیار قوی داشتو حتی از GPU هم برای رندر کردن تصاویر استفاده می کرد.»
«ما حرفمان را تنها با دمو ثابت نکرده ایم بلکه چندین بازی با این موتور ساخته و عرضه کرده ایم تا ثابت کنیم موتور ما برای نسل بعدی کنسول ها ساخته شده است.»
«من فکر میکنم ما بسیار به این نزدیک شده ایم که بازی های کامپیوتری را در حد کیفیت یک فیلم CG عرضه کنیم. من در سال ۲۰۰۸ در مورد آینده ی گرافیک بازی ها یک سخنرانی داشتم و گفته بودم که ۴ سال دیگر، در ۲۰۱۲، گرافیک بازیهای ما در حد انیمیشن هایی مثل شرک می شود و همانطور که میبینید این پیشبینی درست از آب در آمد.»